fbpx

Roberto Mamani Mamani i jego galeria w La Paz, Boliwia

Roberto Mamani Mamani i jego galeria w La Paz, Boliwia

Wśród zabytkowych deptaków starej części La Paz, najwyżej położonej stolicy na świecie, przy turystycznej uliczce Jaén, znajdziecie drzwi prowadzące do pełnego symboli i barw świata Andów. Mimo że w mieście dominują raczej stonowane kolory, komponujące się z otaczającymi je górami, w Galerii Mamani Mamani można poczuć niepowtarzalną energię kultury andyjskiej. „Mamani Mamani to kolor, a kolor to życie” - mówi artysta, który stworzył to miejsce.

GALERÍA MAMANI MAMANI - dom, pracownia i galeria połączona ze sklepem, gdzie można obejrzeć i kupić obrazy (a także pocztówki, kubki, biżuterię, miniatury obrazów i inne artykuły) Roberto Mamani Mamani. Obecnie jest on jednym z najbardziej znanych i rozpoznawalnych artystów boliwijskich a jego charakterystyczny styl, którego znakiem rozpoznawczym są niesamowicie żywe, nasycone kolory przyciąga miłośników sztuki i nie tylko z całego świata.
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia

ROBERTO MAMANI MAMANI


„Jestem Mamani Mamani, z urodzenia quechua, z krwi aymara” (przodkowie artysty pochodzili z okolic jeziora Titicaca) - tak przedstawia się Roberto Aguilar, który obecnie jest jednym z najbardziej znanych i rozpoznawalnych na świecie artystów boliwijskich. Urodził się 6 grudnia 1962 roku w Cochabambie, dokąd z La Paz przeprowadzili się jego rodzice. Roberto był bowiem owocem zakazanej miłości: rodzice matki nie akceptowali związku córki. Dzięki podróżom, jakie odbył z ojcem do Oruro, Potosí czy Sucre, gdzie pomagał sprzedawać orzeszki ziemne na różnego rodzaju fiestach, miał okazję poznać bogactwo kulturowe i tradycje Boliwii. Po latach rodzina powróciła do La Paz. Swoje pierwsze rysunki Mamani Mamani kreślił węglem z matczynej kuchni, za płótna służyły mu kawałki gazet czy kartonów. W wieku ośmiu lat rysował głównie ciężko pracujących w polu rodziców lub wiejski krajobraz rodzinnego miasta. Kolorowe obrazki pojawiły się dzięki prezentowi, jaki sprawił mu nauczyciel w szkole podstawowej. Mały artysta zaczął wówczas portretować lamy, ale nie białe ani brązowe jak te, które wielokrotnie widział na boliwijskim płaskowyżu, ale lamy kolorowe. O tym, że będzie artystą wiedział już jako nastolatek. W wieku piętnastu lat otrzymał kilka nagród, między innymi od Unesco. Mamani Mamani jest samoukiem, dla którego sztuka jest synonimem wolności: nie obowiązują żadne zasady, wskazujące na to jest dobre, a co złe. Jego główną inspiracją, jak sam określa, niewyczerpanym jej źródłem, jest świat i kultura andyjska, wierzenia przodków, symbole i wciąż żywe tradycje, z którymi zapoznała go babcia ze strony ojca.

Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia

WIĘCEJ O ROBERTO MAMANI MAMANI


  • Prawdziwe nazwisko artysty brzmi Aguilar, zaś Mamani to nazwisko po dziadkach. Artysta tłumaczy, że w pewnym okresie w Boliwii z powodu dyskryminacji osoby mające nazwiska nie hiszpańskie, zmieniały je, często tłumacząc ich znaczenie z języka aymara czy quechua. Stąd Aguilar, od hiszpańskiego słowa águila (orzeł), które w aymara brzmi właśnie mamani.
  • Mamani Mamani mówi, że za pośrednictwem swojej sztuki pragnie przekazać kim są Boliwijczycy: spadkobiercami wspaniałej kultury, która jest wciąż żywa.
  • Jednym z głównych założeń artysty jest uspołecznienie sztuki, tak, żeby nie służyła tylko wąskiej grupie odbiorców. Sztuka powinna karmić wszystkich.
  • Mamani Mamani zwraca uwagę na to, jak ważna jest tożsamość, na którą składa się między innymi język, zwyczaje czy tradycje. Według niego człowiek świadomy własnej tożsamości osiąga w życiu znacznie więcej. Zauważa też, że niestety nie wszyscy jego rodacy zdają sobie sprawę z tego, jak wielką moc ma ich spuścizna kulturowa.
  • Mamani Mamani jest artystą czerpiącym ze swoich korzeni. „Jestem dumny z tego, że jestem Indianinem aymara” - mówi i dodaje, że aymara pojawili się przed Inkami, synami słońca. To dzięki błyskawicy zniknęły bowiem ciemności spowijające świat i to ona dała początek ludowi aymara. Poczucie własnej wartości oraz duma są dla niego istotne.
  • Kobietą, która odegrała kluczową rolę w jego życiu jest babcia ze strony ojca. Mówi o niej, że tkała piękne, kolorowe koce i poncza, czytała z liści koki i miała bardzo bogate życie duchowe. Nie znała ani jednego słowa po hiszpańsku i porozumiewała się w języku aymara. To dzięki babci sztuka Roberto przepełniona jest nasyconymi kolorami. Od kiedy był małym chłopcem powtarzała mu, że żywe barwy odstraszają złe duchy i zmuszają je do pozostania w ciemnościach. Mimo że andyjski krajobraz przepełniony jest brązami i szarościami, które kojarzą się melancholijnie czy wręcz smutno, Mamani Mamani pokazuje, jak wielobarwna jest kultura Andów: fiesty, tradycyjne tańce, misternie tkane stroje i wciąż odprawiane rytuały od wieków nasycone są wszystkimi barwami tęczy.
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia

JESZCZE WIĘCEJ CIEKAWOSTEK


  • Mamani Mamani porównuje swoją twórczość do literatury Gabriela Garcii Marqueza: jest jedyna, magiczna, andyjska, pełna symboli, kolorów i kodów. Bycie samoukiem uważa za swój atut, ponieważ jego styl nie znajduje sobie podobnych.
  • W ciągu kilku dekad działalności Mamani Mamani stworzył wiele serii, spośród których warto wymienić: serię poświęconą babciom, czyli w języku aymara awichas (seria Awichas sabias del tiempo), w której oczy i usta artysta zastąpił liśćmi, bo jak twierdzi, awichas widzą i mówią poprzez liście koki. Mamani Mamani dostrzega też pewną analogię: babki, które tkają kolorowe koce i poncza, przekazują na nich wiele informacji o życiu, ich tkaniny są zatem niczym książki; seria poświęcona dzieciom: niño sol (chłopiec słońce) i niña luna (dziewczynka słońce), w której nos często przybiera formę pioruna, oczy księżyca, usta małego słońca, podobnie jak policzki, które mogą też być przedstawione jako gwiazdki. Seria dzieci kondory i pumy przedstawia przyszłe pokolenia, które będą rządziły światem i powinny znać swoje korzenie; seria dedykowana matkom (Maternidades Andinas): kobietom pracującym więcej niż mężczyźni; seria Cruz Cuadrada a Christus Christus związana z synkretyzmem religijnym: skoro Hiszpanie zastąpili naszych bogów swoimi, dlaczego nie zastąpić ich teraz naszymi, mówi Roberto i tak np. przedstawia Jezusa na kwadratowym krzyżu andyjskim zwanym chacana.
  • Mamani Mamani w swojej sztuce odnosi się także do wizji świata, który zgodnie z wierzeniami aymara, składa się z trzech wzajemnie uzupełniających się poziomów, które koegzystują w harmoni: alax pacha, czyli świat na górze (gwiazdy, ptaki, etc.), aka pacha, czyli nasz świat (ludzie, rośliny i zwierzęta) oraz manqha pacha, świat podziemny (ryby, korzenie, nasiona, etc.).
  • Zgodnie ze swoją dewizą, według której człowiek powinien oddać, a właściwie odwzajemnić to, co dostaje od życia i pomagać innym w rozwijaniu się, Roberto Mamani Mamani założył fundację, kształcącą w wielu dziedzinach sztuki dzieci, zmagające się z trudną sytuacją ekonomiczną.
  • Dzieła Roberto Mamani można było oglądać w galeriach na całym świecie, między innymi w: Argentynie, Brazylii, Ekwadorze, Kolumbii, Wenezueli, na Kubie, w Meksyku, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Holandii, Australii, we Włoszech, Francji czy Anglii. Jego murale można podziwiać w boliwijskim El Alto (14 murali na 7 dwunastopiętrowych budynkach) oraz w samym centrum Bogoty przy la Avenida Jiménez. (Pachamama, lo Mágico y Sagrado Andino Amazónico).
  • Naprzeciwko Galerii Mamani Mamani, przy ulicy Jaén, mieści się pracownia pewnego młodego artysty, u którego zdecydowaliśmy się na portret (20 bolivianos). To może być bardzo oryginalna pamiątka z La Paz. Polecamy!
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia
Mamani Mamani, Bolivia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


You Might Also Like

Przepisy kuchni peruwiańskiej: causa limeña (wersja z tuńczykiem)

Przepisy kuchni peruwiańskiej: causa limeña (wersja z tuńczykiem)

Wśród zabytkowych deptaków starej części La Paz, najwyżej położonej stolicy na świecie, przy turystycznej uliczce Jaén, znajdziecie drzwi prowadzące do pełnego symboli i barw świata Andów. Mimo że w mieście dominują raczej stonowane kolory, komponujące się […]

Ancash znaczy niebieski – Ancash, Peru

Ancash znaczy niebieski – Ancash, Peru

Wśród zabytkowych deptaków starej części La Paz, najwyżej położonej stolicy na świecie, przy turystycznej uliczce Jaén, znajdziecie drzwi prowadzące do pełnego symboli i barw świata Andów. Mimo że w mieście dominują raczej stonowane kolory, komponujące się […]

Kuchnia peruwiańska, czyli co je się w Peru?

Kuchnia peruwiańska, czyli co je się w Peru?

Wśród zabytkowych deptaków starej części La Paz, najwyżej położonej stolicy na świecie, przy turystycznej uliczce Jaén, znajdziecie drzwi prowadzące do pełnego symboli i barw świata Andów. Mimo że w mieście dominują raczej stonowane kolory, komponujące się […]